mandag den 20. november 2017

Et skærebræt af seljerøn

En af mine vendinder ville gerne have et skærebræt, og helst et forholdsvist stort et. Hun synes at det ville være fint, hvis der kunne være lidt bomkant på skærebrættet, og jeg lovede at se om jeg havde et eller andet der kunne bruges i gemmerne.

Jeg har for et par år siden skåret noget seljerøn op på bloksaven, og et af stykkerne havde en fornuftig størrelse til det her projekt.

Det har tørret i et par år, hvilket passer meget godt med den gamle tommelfingerregel om at træ skal tørre i et år per tomme det er tykt. Planken er savet i to en kvart tommes tykkelse (55 mm)
Planken var for bred til at jeg kunne få den gennem min afretter og tykkelseshøvl, så jeg brugte istedet en skrubhøvl til at høvle planken flad med.

Jeg mærkede længden op på skærebrættet, og savede begge ender rene med en fukssvans. Derefter fjernede jeg savmærkerne med en blokhøvl. Et godt trick til når man skal høvle endetræ er at blødgøre det først. Det kan man med fordel gøre med lidt husholdningssprit.

Når man skal tage en massse af tykkelsen, høvler jeg normalvist tværs på træets årer.Det gør at man kan tage en meget tykkere høvlspån uden at træet flosser nævneværdigt.
Da jeg var tilfreds med overfladen, skiftede jeg til en kort rubank, som fjernede den let riflede overflade der var efter skrubhøvlen.
Bagefter fik den anden side den samme omgang.

Derefter fjernede jeg den bark der var tilbage, og sleb let med sandpapir på bomkanten, for at fjerne de sidste rester.
Jeg pudsede begge sider af skærebrættet, og affasede kanterne med blokhøvlen.

Som efterbehandling gav jeg hele skærebrættet en omgang voks som blev gnedet ind med en pollisoir (jeg aner ikke om den har et navn på dansk)
Voksen er fra det tyske firma Dictum, og fungerer meget fint.

Efter at have poleret overfladen med en klud var skærebrættet færdigt.


Det færdige skærebræt (cirka 50 cm x 65 cm)

Afretning af den første side.

Denne side er snart klar.

En omgang med kort rubanken

Begyndelsen af processen på den anden side.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar