onsdag den 22. november 2017

Sløjd i Ungdomsskolen

For nogle år siden blev fagene håndarbejde og sløjd slået sammen i Folkeskolen, til et fag der hedder "håndværk og design".
Jeg synes det er fint med et samarbejde mellem de to fag, men at decideret slå dem sammen var en fejl efter min mening.
Da vores ældste dreng begyndte i Ungdomsskolen, tænkte jeg at der så var en mulighed for at vælge sløjd der.
Det jeg selv kan huske fra jeg gik i Ungdomsskolen var at der var en del praktiske fag som f.eks. fiskeri og vandpleje, sløjd, motorlære, hjemkundskab, skind og læder, foto og sikkert andre som jeg har glemt i mellemtiden.

Når jeg kigger på kataloget over de fag der udbydes i vores lokale Ungdomsskole, er de praktiske fag efter mit indtryk så godt som forsvundet.
Der er en stadig motorlære, et kunstfag i retning af formning samt et hvor de laver noget TV. Men det er så også det.
Resten er klub, se på film sammen, rejs på skiferie, hav det sjovt ved vandet, en overlevelsestur og noget computerspil.

For lidt over et år siden forsøgte jeg at snakke med lederen af vores Ungdomsskole, om de eventuelt kunne tilbyde sløjd som et fag. Jeg var selv parat til at undervise, så de ikke kunne bruge det som undskyldning.
Til min store undren var interessen lig nul. Jeg blev fejet at banen med at: "sløjd, det har de jo i skolen. Og ellers kan de vel tage det på en ungdomsuddannelse".

Jeg var målløs, men formåede ikke at komme igennem med mit budskab.

Sandsynligvis er jeg en gammel nar der lever i fortiden, og derfor undrer det mig meget at man ikke prøver at tilbyde den slags fag igen.
Jeg ved fra mine egne børn, at de sætter pris på at lave noget "rigtigt" i værkstedet. En kasse, et lille skab, en reol eller noget i den retning.

Ungdomsskolen ville have den fordel, at det kun er de elever der er interesserede i faget der ville vælge det, og grundet deres alder vil de rimeligvis være i stand til at lave lidt mere komplicerede projekter end børn der går i 5. og 6. klasse. Så man kunne bevæge sig væk fra fuglefoderbrædder, og sætte barren en anelse højere.

Tilbyder jeres lokale Ungdomsskole sløjd endnu, var det noget I kunne tænke jer at de gjorde, eller er det lige meget?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar